CHIŞINĂU, 31 iulie / Coresp. "Novosti - Moldova" Ghenadie Tudoreanu /. În aceste zile de august ÎS "Calea Ferată din Moldova"
marchează jubileul de 135 de ani de la deschiderea magistralei. După cum a
relatat ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor Miron Gagauz luni în
cadrul unei conferinţe de presă, în ianuarie 1871 a fost finalizată construcţia
podului peste Nistru, pe care a fost pozată calea ferată, care unea linia deja
existentă Odesa-Razdelinaia-Tiraspol cu Chişinăul. Sectorul Chişinău a fost dat
integral în exploatare la 28 august 1871. Anume această dată se consideră ziua
creării căii.
Pe rînd în anii 70 ai secolului XIX au fost date în exploatare liniile
feroviare Chişinău-Corneşti, Corneşti-Ungheni, Bender-Galaţi. Anume această
linie a fost o adevărată sensaţie mondială şi la expoziţia internaţională de la
Paris (anul 1878) a fost recunoscută drept "unul din cele mai remarcabile
edificii moderne după rapiditatea construcţiei".
În prezent ÎS "CFM" are lungimea de exploatare de 1075 km. Costul iniţial al
fondurilor fixe ale întreprinderii constituie 4,9 mild. lei, din componenţa căii
fac parte 59 de subdiviziuni structurale, 63 de staţii de cale ferată.
Colectivul numără peste 15 mii de persoane.
După cum a menţionat Miron Gagauz, feroviarii întîmpină aniversarea de 135 de
ani cu încredere în ziua de mîine. În ultimii cinci ani ei au trebuit să
depăşească mari dificultăţi, cauzate în mare parte de factori externi. Cu toate
obstacolele, traficul de încărcături în această perioadă s-a majorat de 2,4 ori,
s-au transportat 76,2 mil. tone de încărcături pentru economia naţională,
veniturile au depăşit 4,4 mild. lei.
În cadrul programului de optimizare a activităţii ÎS a fost dată în
exploatare o secţie de sudare a şinelor la staţia Răuţel, a fost deschisă linia
Revaca-Căinari, au fost asimilate noi tipuri de reparaţie a materialului rulant,
a fost construită o uzină de fabricare a traverselor din beton armat.
"Conlucrarea susţinută cu întreprinderile RM de reparaţie şi producere a
pieselor de schimb pentru necesităţile ÎS "CFM" permite de a dezvolta sectorul
industrial al ţării, al cărei parte este calea ferată, aici se creează noi
locuri de muncă. Toate acestea au devenit posibile graţie voinţei politice a
Preşedintelui Moldovei, acelui suport din partea conducerii republicii, de care
au beneficiat feroviarii", - a menţionat ministrul.
Traducere de S.Scoarţă
|